فرآورده های نسوز (Refractory Products)

فرآورده های نسوز (Refractory Products)

فرآورده های نسوز (مقاوم در برابر انواع سیالات، حرارت و سایش)

  • پکینگ های تابیده
  • نوار نسوز (Fire Proof Bar)
  • پتوی نسوز (Fire Proof Blanket)
  • وق میکا (Mica Sheet)
  • ورق سیلیکون (Silicon-Sheet)
  • ورق کلینگریت (Klinger-Sheet)
  • گرافویل (Graphoil)
  • نمد نسوز (Industrial Felt)
  • فایبر فلون (پارچه نسوز فایبر گلس با پوشش تفلون)
  • ورق چوب پنبه (Cork Sheet)

پکینگ های تابیده

پکینگ های تابیده از منسوجات نسوز درهم تابیده مقطع گرد یا چهارگوش می باشد که برای آب بندی قطعات صنعتی از آن ها استفاده می شود.

پکینگ های تابیده:

پکینگ های شیر تفلون، پکینگ آرامید، پکینگ آرامید تفلون، پکینگ آزبست گرافیت، پکینگ تفلونی، تفلون گرافیت، گرافیت خاص، آزبستی، پکینگ فایبر گلاس، پکینگ رمی

پکینگ شیر تفلون

پکینگ شیر تفلون که با نام های پکینگ آزبست تفلون و نخ آب بندی آز بست بی خطر نیز شناخته می شود. این محصول از الیاف آزبست آغشته به کامپاند تفلون خالص و روغن سیلیکون بافته شده است.

نمد نسوز (Industrial Felt)

الیاف طبیعی پشمی فشرده و نیمه فشرده، جهت استفاده در صنایع که با ایجاد فشار، رطوبت و حرارت موجب در هم رفتن الیاف پشمی می شوند. نمد های نسوز مقاوم در برابر سایش و نفوذ مایعات هستند و همچنین عایق مناسبی برای جذب ارتعاشات و شوک ها می باشند.

نوار نسوز

نوار های نسوز مشابه سایر پارچه های نسوز، بسته به نوع الیاف به کار رفته در آن مقاومت حرارتی و کاربرد های مختلفی دارند. تحمل حرارتی از ۳۰۰ الی ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد.

کاربرد نوار های نسوز

حفاظت در برابر حرارت – کاهش یا جلوگیری از گسترش  شعله آتش و آسیب آتش به کابل ها – جلوگیری از تولید دود و محصولات سمی ناشی از احتراق – جلوگیری از گسترش نارسایی کابل به کابل های مجاور – افزایش مقاومت نسبت به سایش، ضربه و عوامل محیطی از جمله آب، مواد شیمیایی و گاز ها

پتو نسوز

پتو نسوز ابزار امنیتی است که در جهت خاموش کردن و از بین بردن آتش در نقطه آغازین طراحی شده است. پتوهای نسوز شامل ورقه های مقاوم در برابر آتش می باشد که بر روی آتش و حریق قرار می گیرد تا آن را خفه کند.

ورق میکا

میکا یک ماده معدنی با ارزش است که از کانی های آذرین، رسوبی و دگرگون به دست می آید. برای آماده کردن میکا جهت استفاده تجاری آن را به صورت ورق ورق در اندازه ها و ضخامت های مختلف در می آورند که آن را ورق میکا می نامند.

ویژگی های ورق میکا

دی الکتریک(عایق الکتریسیته)، کشسان و قابل ارتجاع انعطاف پذیر، سبک و پهن،‌منعکس کننده، عایق گرما و نور

ورق سیلیکون

ورق سیلیکون به دلیل مقاومت حرارتی، خاصیت انعطاف پذیری مناسب و نداشتن هیچگونه عوارضی برای سلامتی انسان جهت استفاده در محیط های حرارتی و محیط هایی که با مواد غذایی یا دارویی تماس دارند مناسب است. همچنین مصارف وسیعی در بازار های صنعتی و مسکونی دارند.

ویژگی های ورق سیلیکون

ساخت قالب با ابعاد دقیق – غلطک سازی – ساخت واشر برای محیط های شیمیایی و قلیایی – لاستیک سیلیکون دارای انعطاف پذیری بسیار بالا – مقاومت در برابر حرارت از ۸۰- تا ۲۸۰+ درجه سانتی گراد.

ورق کلینگریت

ورق کلینگریت نسوز یا ورق واشر ساخته شده از ترکیب پودر آزبست با رزین های لاستیکی مانند NR، NBR، SBR، می باشد. این ورق به دلیل همین نوع ساخت از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است و با توجه به شرایط محیطی تحمل دمای بین ۱۰۰ تا ۵۵۰+ درجه سانتی گراد را دارد.

گرافویل (رینگ گرافیت خالص)

گرافویل از لایه های پی در پی گرافیت خالص ۹۹/۹٪ به وسیله قالب های پرس ساخته شده و به خاطر استفاده از گرافیت با توجه به شرایط مختلف محیطی توان تحمل حرارتی ۲۳۰- الی ۱۰۰۰+ درجه سانتی گراد و فشار ۴۵۰ بار دارا می باشد که بیشترین مصارف آن در کلیه شیر آلات صنعتی،‌ نیروگاه ها،‌ پتروشیمی،‌ پالایشگاه و دیگر صنایع در محیط هایی با فشار و درجه حرارت بالا می باشد.

فایبر فلون

فایبر فلون یا پارچه PTFE،‌ پارچه های نسوز فایبر گلاس هستند که با روکش تفلون (PTFE) مقاوم شده اند. این الیاف دمای ۷۳- تا ۲۸۰+ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند و کاملا ضد آتش و نسوز هستند. همچنین این پارچه ها در برابر مقابل اشعه UV نیز بسیار مقاوم هستند. عمده مصرف این پارچه ها در صنایع غذایی و هیتر، شیرینگ و المنت به صورت پوشش و … می باشد.

ورق چوب پنبه

ورق چوب پنبه یک محصول پر مصرف و دوست دار محیط زیست، در بین تمام مواد نسوز می باشد. ورق چوب پنبه از پوست درخت بلوط که به چوب پنبه معروف است و ترکیب چند رزین مختلف ساخته می شود. این ورق قادر به تحمل حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد به صورت غیر مستقیم می باشد و قادر است تا در بخار آب و روغن داغ به فعالیت خود ادامه دهد. ورق چوب پنبه در دونوع تولید و عرضه می گردد: ورق چوب پنبه خشک شده – ورق چوب پنبه لاستیکی

پکینگ آرامید (کولار)

پکینگ آرامید از الیاف آرامید که به روغن تفلون آغشته شده، بافته شده است. این پکینگ نسبت به الیاف دیگر مقاومت و عمر بیشتری دارد،‌ که مناسب جهت استفاده در شفت های سرعت بالا می باشد. میزان تحمل دمایی حدود ۲۰۰- تا ۲۸۰+ درجه سانتی گراد می باشد.

پکینگ تفلون آرامید

پکینگ تفلون آرامید متشکل از الیاف خالص تفلون و یا الیاف تفلون آغشته به روغن سیلیکون که در کناره ها به وسیله الیاف آرامید تقویت شده و دارای دما و فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

پکینگ تفلونی (تفلون خالص)

پکینگ تفلون خالص از الیاف تفلون ۱۰۰٪ خالص بافته شده است که آن را نخ تفلون نیز می نامند. مقاومت شیمیایی بسیار بالا در محیط های اسیدی و بازی و ضریب اصطکاک پایین از ویژگی های آن می باشد. همچنین قادر به تحمل حرارت ۲۶۰+ تا ۲۰۰- درجه سانتی گراد می باشد. این محصول یکی از اولین گزینه ها برای استفاده در محیط های بهداشتی، صنایع غذایی و آشامیدنی می باشد.

پکینگ تفلون گرافیت

پکینگ تفلون گرافیت از نخ تفلون که بر روی الیاف آن یک لایه گرافیت کشیده شده بافته شده است. خاصیت روان کنندگی داشته و حرارتی بین ۲۸۰+ تا ۱۶۰- درجه سانتی گراد را تحمل می کند. این پکینگ در پمپ های پیستونی، سانتریفیوژ ها، شفت های موتور با سرعت پایین و به عنوان درزگیر جهت آب بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

پکینگ آزبست گرافیت

پکینگ آزبست گرافیت از الیاف آزبست نسوز بافته شده است. به جهت تحمل دمای بیشتر و جلوگیری از پخش ذرات خطرناک آزبست از روغن و گریس گرافیت به همراه پودر گرافیت در تهیه آن استفاده شده است. از ویژگی های آن به تراکم بسیار مناسب و انعطاف عالی می توان اشاره کرد. تحمل دمایی این پکینگ ۸۰۰ درجه سانتی گراد بوده ولی دمای ایمن برای استفاده ۵۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. این پکینگ مناسب برای استفاده در سوپاپ با درجه حرارت بالا، بخار، گاز های بوتان و پروپان، بخار روغن، نفت کوره و … می باشد.

پکینگ های فایبر گلاس

پکینگ های فایبر گلاس از مهمترین نخ و طناب های نسوز و صنعتی است. طناب نسوز فایبر گلاس همان الیاف شیشه تقویت شده می باشد. که از ترکیبات سیلیکا با مقادر مختلفی از اکسید های کلسیم و منیزیم به صورت تابیده یا بافته تولید می شود. این الیاف تقویت شده بسیار سبک بوده اما نسبت به وزن خود دارای مقاومت بسیار خوبی می باشند.

پکینگ های گرافیت خالص

پکینگ های گرافیت خالص از پر مصرف ترین پکینگ های نسوز آب بندی می باشند که قادر به تحمل دما تا ۵۵۰ درجه سانتی گراد می باشند. تحمل فشار و مقاومت مکانیکی بالایی را نیز دارا می باشند.

پکینگ های آزبستی

پکینگ های آزبستی از الیاف بلند آزبست در مقاطع گرد و چهار گوش بافته می شود که یکی از قدیمی ترین عایق های حرارتی می باشد و تحمل دمایی آن بین ۳۰۰-۲۵۰ درجه سانتی گراد می باشد.